Menu główne

Rozgrywka multiplayer ze znajomymi – jaka prędkość internetu będzie wystarczająca?

Rozgrywka multiplayer ze znajomymi – jaka prędkość internetu będzie wystarczająca?

28-03-2022

Gracze mają inne potrzeby internetowe niż zwykli użytkownicy. Używają internetu znacznie bardziej intensywnie. Ważna jest jednak nie tylko prędkość internetu, ale także inne parametry łącza. Na co zwrócić uwagę przy wyborze internetu dla gracza?

Gry typu multiplayer pozwalają na jednoczesną rozgrywkę wielu graczy w tej samej grze. Zazwyczaj gra taka polega na rywalizacji między graczami, choć są też gry zakładające współpracę lub grę niezależną. Są też gry łączone – rywalizacja + współpraca. Do grania w tego typu gry niezbędny jest internet.
 

Jaki internet do gier?
Przeciętny użytkownik wykorzystuje internet do wysyłania i odbierania poczty elektronicznej, surfowania po stronach, przeglądania mediów społecznościowych czy oglądania filmików. Łącze internetowe, które spełni oczekiwania graczy powinno być bardziej wydajne. Liczy się nie tylko prędkość pobierania i wysyłania, ale także stabilność, brak limitu transferu danych oraz tzw. ping. 
Prędkość pobierania jest określana w megabitach na sekundę – Mb/s. Internet dla gracza powinien mieć ten parametr na poziomie co najmniej 300 Mb/s. Im wyższa prędkość, tym płynniejsza rozgrywka i szybsze wczytywanie detali graficznych. 


Prędkość wysyłania jest równie ważna jak pobierania. Duża prędkość wysyłania pozwala innym uczestnikom gry szybko odbierać wykonywane przez gracza akcje. Jest ona jeszcze bardziej istotna, gdy rozgrywka jest streamowana, czyli transmitowana przez gracza. Zwykle prędkość wysyłania jest kilkukrotnie niższa niż pobierania, a w przypadku gracza powinna wynosić co najmniej 30 Mb/s.


Stabilne łącze to brak przerw w dostępie do internetu (lub ograniczenie takich przerw do minimum). W przypadku częstego przerywania nie ma możliwości płynnej gry – obraz i dźwięk zacinają się, co opóźnia reakcje gracza. Tutaj wiele zależy od dostawcy internetu, infrastruktury i urządzeń z jakich korzysta. Przed zakupem usługi warto sprawdzić opinie na ten temat dostępne w sieci. Użytkownik może wpłynąć na stabilność łącza korzystając z bezpośredniego połączenia komputera z modemem za pomocą kabla Ethernet.  Korzystając z WiFi warto by było ono dwuzakresowe, obsługujące częstotliwość 5GHz.  


Oczywistą potrzebą jest także brak limitu transferu danych. Producenci gier nie zważają na ilość danych niezbędną do przesłania. Aktualizacje gier potrafią „ważyć” nawet kilkadziesiąt gigabajtów. Dodatkowo zużycie limitu w trakcie rozgrywki może sprawić, że zostanie ona przerwana. Można zatem śmiało stwierdzić, że używanie internetu mobilnego do takiej rozgrywki jest co najmniej ryzykowne. 


Bardzo ważny jest także parametr o tajemniczej nazwie ping. Określa on czas odpowiedzi serwera na określone działanie w milisekundach. Im niższy ping, tym opóźnienia podczas rozgrywki sieciowej będą mniej zauważalne. Ping, który zapewnia płynną rozgrywkę to 30 milisekund (ms), ale marzeniem każdego gracza jest taki poniżej 20 ms. W przypadku wyższego mogą występować tzw. lagi, czyli opóźnienia. Informacje na ten temat można znaleźć w rankingach dostawców internetu tworzonych przez niezależne portale. Oczywiście płynność zależy także od rodzaju gry i charakteru rozgrywki. 
 

,