W związku z częstymi pytaniami o różnice pomiędzy chiptuningiem a „modułami”, „boxami” „chipami boxowanymi” „chipboxami” „chipami opornikami” itd… Przedstawię porównanie.

 

 

 

Przede wszystkim – Chiptuning to połączenie słów:

Chip – ang. określenie układu scalonego (w tym przypadku kości pamięci)

Tuning – ang. Strojenie

Stąd powstały określenia typu „założyć chipa” czy „zachipować”…. Jakkolwiek by tego nie nazwać – Istotą jest modyfikacja OPROGRAMOWANIA znajdującego się w sterowniku silnika a konkretnie właśnie w kości pamięci. (na fotografii otwarty sterownik, strzałką zaznaczono Chip – kość pamięci)

 

Sprawą całkowicie bez znaczenia jest techniczna metoda tej zmiany (w zależności od generacji sterownika – wymiana pamięci, przeprogramowanie jej z zewnątrz, etc) O efektach decyduje sposób w jaki oryginalny program (logiczna zawartość tej kości) został zmodyfikowany.

 

 

 

 

Diametralnie inną metoda zwiększenia mocy silnika jest użycie dodatkowego modułu – tzw. Power Boxa… (na fot. jedno z tego typu urządzeń) – w tym wypadku stosowane do silników PD grupy VAG.)

 

Często nazywanego przez obdarzonych wyobraźnią sprzedawców „chipem” lub innymi, coraz bardziej „fantazyjnymi” określeniami, zawsze kojarzącymi się z chiptuningiem. Otóż założenie takiego modułu chiptuningiem nie jest, a i sama zasada działania jest całkiem odmienna (generalnie chodzi o tłumienie lub zmianę charakterystyki pewnych sygnałów w celu zmuszenia sterownika do ich sztucznej korekty).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A dla wnikliwych przedstawiam jeszcze budowę wewnętrzną jednego z „magicznych pudełek” (oczywiście stopień ich złożoności bywa różny i z reguły kształtuje on cenę

 

Porównanie efektów obu rozwiązań obrazuje wykres z hamowni: (Box został wysterowany z uwzględnieniem utrzymania rozsądnego poziomu dymienia)

 

Przebieg zielony – seryjne osiągi

Przebieg niebieski – po zastosowaniu dość dobrej wersji „Power Boxa” (nie, nie tego z obrazka)

Przebieg czerwony – chiptuning – modyfikacja oprogramowania.