W związku z częstymi pytaniami o różnice
pomiędzy chiptuningiem a „modułami”, „boxami” „chipami boxowanymi” „chipboxami” „chipami opornikami” itd…
Przedstawię porównanie.
Przede wszystkim – Chiptuning to połączenie słów:
Chip – ang. określenie układu
scalonego (w tym przypadku kości pamięci)
Tuning – ang. Strojenie
Stąd powstały określenia typu
„założyć chipa” czy „zachipować”….
Jakkolwiek by tego nie nazwać – Istotą jest modyfikacja OPROGRAMOWANIA
znajdującego się w sterowniku silnika a konkretnie właśnie w kości pamięci. (na fotografii otwarty sterownik, strzałką zaznaczono Chip –
kość pamięci)
Sprawą całkowicie bez
znaczenia jest techniczna metoda tej zmiany (w zależności od generacji
sterownika – wymiana pamięci, przeprogramowanie jej z zewnątrz, etc) O efektach
decyduje sposób w jaki oryginalny program (logiczna zawartość
tej kości) został zmodyfikowany.
Diametralnie inną metoda zwiększenia
mocy silnika jest użycie dodatkowego modułu – tzw. Power Boxa…
(na fot. jedno z tego typu urządzeń) – w tym wypadku stosowane do silników PD grupy VAG.)
Często nazywanego przez obdarzonych wyobraźnią
sprzedawców „chipem” lub innymi, coraz bardziej „fantazyjnymi” określeniami, zawsze
kojarzącymi się z chiptuningiem. Otóż założenie takiego
modułu chiptuningiem nie jest, a i sama zasada działania jest całkiem odmienna
(generalnie chodzi o tłumienie lub zmianę charakterystyki pewnych sygnałów w
celu zmuszenia sterownika do ich sztucznej korekty).
Porównanie efektów obu
rozwiązań obrazuje wykres z hamowni: (Box został
wysterowany z uwzględnieniem utrzymania rozsądnego poziomu dymienia)
Przebieg zielony – seryjne osiągi
Przebieg niebieski – po zastosowaniu
dość dobrej wersji „Power Boxa” (nie, nie tego z
obrazka)
Przebieg czerwony – chiptuning – modyfikacja oprogramowania.